Välkomna till Hushålls Assistenten din hjälp på nätet

Här har jag samlat tips och trix för att få ordning i hus och hem.

lördag 15 mars 2008

Starta om med mig!

•Hur ser ditt hem ut?
•Vad retar du upp dig på?
•Hur vill du att det ska se ut?
Det var bara en liten undran. :)

Mitt hem är rätt rörigt/stökigt. Men jag trivs i mitt hem!
Viktigt är att ha koll på vart prylarna är. Att varje pryl har sin plats. Så att det är lätt att hitta när dom behövs. Viktigt är oxå att omge sig med saker som man gillar/tycker om.
Brukar ni ursäkta röran när det kommer hem folk?
Ja jag har till och med sagt välkommen till Gässlösa (g:a soptippen i Borås :))
Eller står ni för röran ni eventuellt har skapat. Man kan ju faktiskt ha rörigt/stökigt utan att för den delen ha det smutsigt/skitigt!
Du/ni är kanske rentav allergiker/astmatiker och MÅSTE hålla rent för att må bra!
Ja jag vill ju oxå ha ordning. Det är ju som det är skrivet....en pågående process, plockar man inte undan så blir det ju snabbt stökigt rörigt igen. Jag är lite av en expert på projekt som aldrig blir avslutade så mitt råd är börja inte med nåt som ni vet att ni inte kommer att avsluta! Anlita hellre hjälp.

Den ultimata känslan är väl när man känner att det både är rent och organiserat!
Inga prylar som står staplade överallt! Vi har mängder med saker. Jag är både ordningssam och slarvig, brukar faktiskt hitta i röran. Jag är en själ med många bollar i luften (ska försöka lära mig att använda en boll *ler* i taget). Men lär mig allt eftersom att även jag kan ha det fint hemma. Försöker bara bota min hamstersjuka vi har ju rent av för mycket prylar.......tycker inte om hem som är allt för avskalade det kanske är snyggt men jag skulle defenitivt inte vilja bo där. Och en del hem som jag varit i har jag knappt vågat röra mig i för att råka förstöra eller smutsa ner något.
Det bästa är väl som man säger om kläder Helt och rent!! Och så tillägger jag organiserat! Jag tycker att det ska vara ombonat utan för mycket krimskrams.....over and out! Ps. man ska inte behöva ursäkta sig för sitt hem. Kommer nån utan att meddela i förväg får dom ta det som det är. Bjuder jag hem folk så vill jag ha det städat.

Hellre lite i taget, små steg. Än en hel massa och tröttna i förtid. Glöm inte att leva! Le det smittar.

Man behöver ett schema/en enkel veckoplan för hemmet kommer vara totalt nedskräpat inom en månad igen om du inte har rutiner!

Fråga dig själv;

◦Behöver du rensa i röran?
◦Vill du få ordning i ditt hem och släppa in luft och energi?
Det är en pågående process. Och här finns hjälpen du behöver! FlyLady, mary lambert

Man behöver hålla på hela tiden röja upp, sortera, återvinna, ge bort och kasta, i små till stora tidsomgångar på 5,10 och 15 minuters intervaller, ja ibland kanske bara 2 minuter eller till och med ½ timme till flera timmars projekt allt efter tiden man har tillgänglig) och så delar man in områdena i Zoner (våra rum). Du kommer känna dig lättad och nöjd och må mycket bättre i själen. Ditt liv blir bättre! Det fungerar! Och framför allt du kan röra dig i ditt hem utan att stöta emot allt skräp som finns överallt. Jag har varit aktiv via FlyLady sedan 23 Juli 2007 och boken har jag köpt på IKEA och ska börja lite lätt med den nu i Januari 2008. Både FlyLady och Mary Lamberts bok leder mig genom hemmets rum. Och det handlar inte bara om städning och röjning på det materiella planet även om kroppen och själen. Det handlar om att ta lite i taget...inga jätteprojekt. Du kan inte få allting att fungera på en gång. Sambon klagar alltid på att jag vill att allt ska ske “Med en gång”. Gör dig fri från känslomässigt och värdlöst skräp. Ingen fara att man halkar efter lite utan det gäller bara att ta nya tag igen. Vi ska skapa ett harmoniskt hem fritt från "trash"(skräp). Vi ska ha in ljus, luft och energi och bli känslomässigt uppfräschade med en ny livsgnista!

Plocka INTE fram mer än att det kan tas bort på några minuter.

Problemet är inte att få det rent utan att hålla det så.

Hur många gånger har man inte städat i dagar, bara för att hitta sig själv i skräp över öronen nästa vecka? Det är dags att skaffa lite rutiner. Vilket är ett jättebra instrument för att skapa ordning och reda och för att hjälpa dig att hålla hemmet rent. Det är därför dom upprepas varje dag. Med rutiner, gör-det-nu principen, och håll din diskbänk ren så kan du hålla efter dina områden som du skräpar ner. Det är viktigt att rutinerna blir automatiska. Rutinerna gör så att hemmet inte växer igen, försök att hitta en plats för allt och att alltid lägga tillbaka det på sin plats. Det är vad man ska göra med sin enkla veckoplan (eller som jag kallar det sitt schema), att på en viss dag göra saker och hålla sig till det. Precis som när man gick i skolan. Jag trodde inte att det skulle hjälpa mig att få ordning, men jag börjar redan se resultat. Att veta att jag tex gör inköp på fredag och allmän städning på måndag och skrivbords arbete på fredag, eller vilken dag nu jag väljer att göra mina saker på. Det ger mig mycket frihet att boka saker beroende på dagen, genom att allt skrivs ner i Kalendern. När du vet vilken dag det är, så vet du vad som ska göras. Det är som om att vara på autopilot.

//trazan 2008-02-02, Redigerat 2008-03-02 14:00

•Har du fått nog av ditt nerskräpade hem?
•Vill du ha lite rutiner och få fint på kuppen?
Ja då har du kommit rätt! Vi tar lite i taget! Visst, visst du kommer känna att det blir för mycket. Men ta det lugnt ta lite i taget.
•Några enkla små steg. Små men kraftfulla steg. Gör nånting varje dag nånting litet så att du inte tröttnar.
•Om du konsekvent använder dig av dessa små steg, så kommer du att märka att ditt hem förändras lite i taget.
Steg ett;
Skaffa rutiner (några har du säkert redan) och skriv ner dom.
Gå gärna till min H.A pärm och kika på mina rutiner. Du har förslag på rutiner längst ner på den sidan!
Punkta upp din dag och följ ordningen varje dag, vecka efter vecka. Ändra efter behov. Skaffa en pärm och sätt in ett register och skapa din egen Hushålls Agenda.....:)
Steg två;
Ändra dina vanor en i taget.
Starta med 30 sekunders regeln. "Om det tar 30 sekunder eller mindre att göra ett jobb, gör det med en gång." Till detta räknas att plocka upp paket när du kommer hem, hänga tillbaka saxen eller andra småsaker från vart du tog dem. Hänga upp kläderna du tog av dig och andra liknande saker.
Det är sekunderna som är viktiga. Det här var den andra kraftfulla vanan :).
När du tar fram nånting, sätt/häng tillbaka det direkt när du är klar.
Satsa på dom här två stegen och ditt hem kommer att ändras med en gång!
Steg tre;
Gå till attack...mot röran genom att städa! Gå inte till attack mot ditt hem! Attackera röran som gömmer sig i alla skrymslen. Det finns många gömmor att rensa. Använd dig av nedanstående metoder för att göra dig av med skräp och få ordning i hemmet. Kalla den här metoden för vad du vill! Den finns på många städsidor och alla kallar den för nåt namn. Vad är skräp/clutter?
System röj kallar jag min för som är en kombination av alla. Det här är husgrunden till all städning.
Skaffa hjälpmedel: Man behöver soppåsar(papper och plast), lådor, märkpennor, timer, dammtrasa/dammvippa.lådor, boxar, papperskassar eller dyligt..
Märk lådorna/påsarna
1.Skräp/kasta (soppåse)
2.Spara/ge bort
3.Reparera/ändra
4.Sortera/flytta/lägg undan
5.Under övervägande

Ställ timern: på max 1 timme (30, 15 el 10 min). Ta inte fram mer saker än du kan få undan på din inställda tid. Innebär att man tar en låda i taget, en hylla osv.
Starta vid dörren, gå runt i rummet i klockans riktning, gå igenom lådor, skåp och bänkar och lägg sånt som inte hör hemma här i lådorna. Organisera omsorgsfullt det som hör hemma i rummet och fortsätt med nästa yta. Om ditt hem är som en soptipp, ditt förhållande hänger på en skör tråd p.ga detta, din hälsa är i fara så använd den här metoden den är snabb och kraftfull. Den undviker att du fastnar i beslutsvånda och hjälper dig att rensa i röran snabbt.
Steg fyra;
Skaffa hjälp! "Du ensam kan göra det, men du kan inte göra det själv." Välj från följande;

•Dagliga påminnelser från antingen 'The Organizer Lady eller 'FlyLadyMentors' för att ta dig framåt (tyvärr på engelska). .
•Eller varför inte göra som jag och lägga in påminnelser i ditt mejlprogram. Det rekommenderar jag starkt!
•Läs på nätet...finns massor av information.
•När det går, be om hjälp från vänner och familj.
•Anlita nån proffersionell hjälp (företag, typ städfirma)
Steg fem;
Nu behöver vi en check lista igen. Efter att du ätit upp din mat(du hade väl planerat din måltid i förväg?)är det dags för att STÄDA UPP- det här är nåt för familjen, alla ska stanna kvar och hjälpa till tills köket är fint igen. Du behöver säkert jobba med det här! Börja långsamt. Nu ska vi RÄTA UPP skutan, alla i familjen ska röja i 10-15 minuter. Sätt på timern och röj runt. Mirakel sker.

Gå gärna med i The Organizer Lady Daily Reminder Group Tipset till den här listan och mina steg hittade jag på messies.com. Och listan kommer från The-Organizer-Lady och sänds veckovis tillsammans med dagliga nyhets påminnelser (obs. på engelska) för dom som prenumererar. Observera att här är jag INTE medlem. Jag håller mig till FlyLady och Skrubba. Och från dom har jag oxå hämtat mycket inspiration.


2008-03-15 20:56

Inga kommentarer: