Välkomna till Hushålls Assistenten din hjälp på nätet

Här har jag samlat tips och trix för att få ordning i hus och hem.

lördag 5 januari 2008

Mina rutiner

Förslag på rutiner längst ner på sidan!

Mina rutiner, Här så står Måndag-Fredagsrutinen och helgrutinen.
Så här vill jag börja min dag!
Morgonrutiner vardagar

Upp & hoppa 05,00

Vakna, drick ditt vatten, tänk positiva tankar, Gå upp, bädda, Vädra
Tvätten?, Kalendern (kolla bl.a. om det är vågdag, onsdag)
Duscha & fixa till dig och borsta tänderna
Badrummet, Svabba & Skölj (swish & swipe)
Kläder, skor
Plocka fram frukost, lunchlåda och frukt & plocka in disken från diskstället
Stäng fönstret
åk iväg till jobbet senast 5,30
På jobbet

6,15-6,45 frukost +vitaminer
Läsa Metro ev. kolla kalendern
Lunchrutiner

Lunch+ vatten 11,30-12,00
Kalendern, middag?
Eftermiddagsrutiner

Fika 14,00,kaffe, frukt & vatten
Åka hem 16,10
Handla om det behövs 16,45
Träna 30 min? (17-17,30)
Lite lugn & ro

Relaxa, bada, duscha, fotbad. Njut!
Sätt på kaffe
Kolla posten, kalendern?
Duka, tänd ljus
Fortsätt med eftermiddagsrutinen

Laga middag (senast 18,00)
Diska, allt efter som
Middag, vatten, +vitaminer (senast 20,00) lunch i morrn!
Kolla mejl & inlägg, gör en ”att göra lista”
Kvällsrutiner

Tvätten, middag, lunch & frukost i morron?
Kläder till imorgon
Diska ev., torka av diskbänken
Relaxa, bada, duscha, fotbad. Surfa, läs, tv. Njut!
Fyll på vatten, Gå och lägg dig i tid! Kroppen behöver sin sömn. Klockan är nu 22,00.
Valfri tid under dagen

5 min Rums Räddning (förslagsvis innan lugn & ro)
5 min Hot Spot (förslagsvis efter att du lagt fram morgondagens kläder)
15 min Decluttering (morgon eller kväll, några minuter åt gången.)
Spara, kasta eller ge bort. Du KAN INTE organisera skräp!

Etablera dina rutiner med en vana åt gången!

Kväll/eftermiddags rutinen är den viktigaste rutinen på hela dagen. Den hjälper mig till en mindre stressad start på nästa dag. Mina rutiner är uppbyggda med hjälp av tips från bmefly/FLYingInSweden och från FlyLady.net och naturligtvis även efter eget huvud./Ylva, www.babbel.biz


--------------------------------------------------------------------------------

Så här vill jag börja min dag!
Morgonrutiner på helgen!

Upp & hoppa när du nu vaknar?

Vakna, drick ditt vatten, tänk positiva tankar
Gå upp, bädda,vädra
Tvätten?
Kalendern
Duscha & fixa till dig
Badrummet, Svabba & Skölj (swish & swipe)
Kläder, skor
Ställ in disken
Stäng fönstret
Frukost runt 8,00, vitaminer och Kalendern, middag?
Borsta tänderna
Lunchrutiner hemma eller var?

Lunch 12,00 och vatten
Kalendern, middag?
Eftermiddagsrutiner eller var?

Fika runt 14,00, valfritt & vatten
Handla om det behövs 16,45
Träna?
Lite lugn & ro

Relaxa, bada, duscha, fotbad. Njut!
Sätt på kaffe ca.17,30
Kolla posten, kalendern?
Duka, tänd ljus
Fortsätt med eftermiddagsrutinen

Laga middag 18,00-19,00
Diska, allt efter som
Middag och vatten, +vitaminer
Kolla mejl & inlägg
Gör en ”att göra lista”
Kvällsrutiner

Tvätten?
Middag? Morgondagens Lunch? Frukost?
Kläder till imorgon
Diska ev., torka av diskbänken
Fyll på vatten
Relaxa, bada, duscha, fotbad. Surfa, läs, tv. Njut!
Gå och lägg dig i tid! Kroppen behöver sin sömn.
Valfri tid under dagen

5 min Rums Räddning (förslagsvis innan lugn & ro)
5 min Hot Spot (förslagsvis efter att du lagt fram morgondagens kläder)
15 min Decluttering (morgon eller kväll, några minuter åt gången.)
Spara, kasta eller ge bort. Du KAN INTE organisera skräp!

Etablera dina rutiner med en vana åt gången!

Kväll/eftermiddags rutinen är den viktigaste rutinen på hela dagen. Den hjälper mig till en mindre stressad start på nästa dag.
Mina rutiner är uppbyggda med hjälp av tips från bmefly/FLYingInSweden och från FlyLady.net och naturligtvis även efter eget huvud./Ylva, http://www.babbel.biz/






Förslag på rutiner

1.VAKNA UPP: Skaffa dig en morgonrutin! Bestäm i förväg en tid som du ska gå upp och håll dig till den även på helgerna.

2.UPP OCH HOPPA: Ligg inte kvar, gå upp och gör dig redo för en underbar dag. Hur du vaknar avgör hela din dag!

3. RÄTTA TILL/BÄDDA: Börja med att bädda sängen! Ja nu med en gång! Ligger din partner kvar så rätta till sängkläderna på din halva!

4. ÄT UPP: Ät/få i dig nåt näringsrikt.

5. TVÄTTA/DUSCHA: Håll dig ren, vänta inte utan gör det nu. Glöm inte att smörja in dig.

6. BORSTA TÄNDERNA: Använd tandstickor/tandtråd så ofta som det går.

7. KLÄ PÅ DIG: Från topp till tå inkluderat hår, skor och makeup av nåt slag :).

8. TÄNK TILL: Nångång under dagen behöver du slappna av, tänk på nåt som gör dig glad! Glöm dom där negativa tankarna, koppla bort personerna som besmittar dig med svarta kladdiga negativa tankar. Le även om du inte känner för det och du blir snart glad igen :).

9. MOTION: Ta en promenad! Det gör inget att den är kort. Bättre lite än inget alls :)

Inga kommentarer: