Välkomna till Hushålls Assistenten din hjälp på nätet

Här har jag samlat tips och trix för att få ordning i hus och hem.

lördag 5 januari 2008

Tips hörnan

Bakom denna flik finns det råd om hur man Decluttrar (alltså rensar upp i röran). Men även andra tips jag läst på nätet som låter tilltalande för mig och min familj. T.ex vad man bör göra regelbundet med typ sin dator…uppdateringar, hur man sparar el, etc.

  • Städutrustning
  • Gör alltid dina rutiner
    Kvällsrutinen där det innefattar att lägga fram kläder för morgondagen. Gör din start på nästa dag lättare.
    Morgonrutinen där det handlar om att göra sig fräsch, mätt och påklädd så att du kan rusa iväg så fort som det behövs.
Har du svårt att komma ihåg vad du ska göra?
Det handlar inte om att se snyggt ut det handlar om att skapa en rutin som fungerar för dig och inte bara ser snygg ut på bänken, den ska fungera oxå.När du har fått in vanan så ta bort lappen. Ja då ser det ju snyggare ut :).

  • Skriv upp det på små post-its och klistra där du behöver komma ihåg det.
  • Gör som jag och lägg in påminnelser i mobilen, jag använder kalendern!
  • Jag använder också kalendern i mitt mejlprogram. gmail.com
  • Du kan också ta hjälp av familjen och av vänner som kan påminna dig om dom har ett bättre minne.
  • Kalendertips!
  1. Menyplanering/Matlagning/Köksförråd, Tips!
  2. Kökstips

Pappershögarna

  • Gå igenom posten på en gång.
  • Öppna med kalendern, kort och soppåsen bredvid dig
  • Ha bara en plats för räkningarna, lägg dem där på en gång
  • Vid beställningar Spara beställningsordern i H.A och skriv in i kalendern/almanackan när ordern ska vara dig tillhanda. Det är ett bra sätt att inte glömma av att du beställt något.
  • Ha en speciell dag att betala dem på
  • Samla dagens papper du vill kolla igenom bredvid din favoritplats. Kolla sen igenom dem när du vilar och lägg undan dem.
  • Tidningsprenumerationer, sätt dom direkt, även om du inte läst dom än, i sin tidskriftssamlare. Då har du lättare att hitta tidningen när du vill läsa.

Tvätten

  • Sortera tvätten innan den läggs i korgarna (töm fickor etc.)
  • Vik och lägg undan ren tvätt på en gång
  • Köp flera likadana strumpor – lättare att para ihop
  • Färgkoda med en fastsydd tråd eller etikett
  • Om du har högar med tvätt överallt och fulla garderober betyder det att du har för mycket kläder, rensa så snart som möjligt och dina högar minskar.

Förvara sänglinne

När du viker sängkläderna, vik in kuddvar,påslakan och lakan i samma rulle, med lakanet längst ut som omslag. Du kan sen ta hela setet med en hand och lägga det på sängen.

Badrumstips

  • Byt handdukar/badlakan 1 ggr/vecka
  • Skifta badrumsmatta var 14:e dag (detta om du har två som mig annars tvättar du den istället)
  • Ha en sprayflaska med färdigblandad rengöring och en trasa/pappersbit nära till hands
  • Gör rent handfatet varje dag, och städa undan efter dig (makeupborttagning,rakning-skägg, tandkräm)
  • Torka ur ränderna i toan efter dig.
  • Skrapa bort vattnet från duschgolvet=mindre risk för fukt och mögel.
  • Släng tomma förpackningar direkt

Vardagsrum

  • Kasta dagstidningen/reklamen dagligen (sätt ev. upp en "Reklam undanbedes" skylt på ytterdörren.
  • Fixa kuddar/kramdjur i soffan varje dag
  • Plocka undan på en gång du är klar med sakerna, det du tar fram tar du bort!

Verktyg

Gå aldrig tomhänt, ta alltid med dig nåt. Skräp, disk etc.

Rensa 15 min/dag

Arbeta med begränsad tid

Ett jobb i taget. Sätt timern eller hellre, sätt på musik. Planera att arbeta genom två till tre låtar. Du kommer att märka när du väl sätter igång så kommer du att hålla på lite längre.


Kasta saker som i en dans

  • Ta en soppåse och gå igenom ditt hem, så fort du kan, och släng x-antal saker. Sluta inte förräns du har kastat alla sakerna. Stäng soppåsen utan att titta i den!!! Kasta.
  • Ta en tom låda och gå igenom lägenheten och samla x-antal saker att ge bort. Så fort du är klar ta bort/ge bort lådan. Du ska inte rädda dem igen.
    Regel; om du har två av samma sort, ta bort den du minst vill ha.

Släck "Hot Spot's"
Hot spot är det ställe i rummet där allt verkar samlas. Det ligger liksom och pyr. Rensa minst 1 gång/dag för att undvika mer röra. Röra dras till röra. Småplocka bort saker och lägg dom där dom ska vara, 10-15 min/dag

5 Minuters Rumsräddning
Spendera 5 minuter att röja i det värsta rummet (det man vägrar låta andra se). 5 minuter om dagen ger efter ett tag ett rum att vara stolt över.

Dagliga uppdrag

Om du vill så kan du anmäla dig till grupper som skickar ut uppdrag. Så gott som varje dag kommer ett mail med uppdrag från gruppen med en uppgift till dig. T.ex handlar det om den zonen som arbetas på under veckan. Jag har ändrat i mina inställningar så att jag får flera mejl i ett enda, för då blir det inte så mycket i inkorgen. Skapar även själv dagliga uppdrag då jag anpassar det efter hur det ser ut i mitt hem.

Arbeta i dagens zon
Varje vecka arbetar vi med en ny zon och efter en månad är hela huset rent. Sen börjar vi om!Det är absolut mest jobb första omgången och sen går det lättare och på kortare tid.

Hur vill du röja?

  1. Bestäm hur ofta du vill röja i en zon. Ta lite varje dag – använd en timer.
  2. Verktyg: Man behöver soppåsar, lådor, märkpennor, dammtrasa. Märk lådorna/påsarna ”Ge bort”, ”Kasta” , "reparera/ändra", "Under övervägande" och ”Lägg undan”. Kastalådan kläs med soppåse.
  3. Ställ timern: på max 1 timme (30, 15 el 10 min). Ta inte fram mer saker än du kan få undan på din inställda tid. Innebär att man tar en låda i taget, en hylla osv.
  4. Börja vid ingången till ett rum: sen arbetar man sig runt i rummet klockvis. Lämna inte en enda fläck. Vad som än kommer efter så tar man det.
  5. Bort med skräpet!: Sätt fart, fyll lådorna, damma samtidigt.
  6. Saker att fråga dig själv
    • Gillar jag den här saken?
    • Har jag använt den det senaste året?
    • Är det verkligen skräp?
    • Har jag en annan som är bättre?
    • Ska jag behålla två?
    • Har jag sentimentala känslor?
    • Eller får jag skuldkänslor?
  7. Ta bort allt som inte får dig att Le.
  8. Släng skräpet: när kastalådan är full, kasta! Sätt i en ny påse och fortsätt tills timern låter.
  9. Ge bort: När gebortlådan är full, stäng och ut i bilen – skicka sedan iväg det. Fortsätt med nästa låda…
  10. Reparera/ändra: När lådan/kassen är full så ställ den i hallen. (när du är klar med allt så bokar du tid för reparation i din almanacka)
  11. Under övervägande: Saker som du har svårt för att skiljas ifrån. (Ställ undan i ett förvalt skåp och låt stå i sex månader. Ta fram om du saknar dem. Har du inte saknat dem på sex månader släng eller ge bort)
  12. Plocka bort saker: När lådan är full, ta lådan och spring runt och lämna dem i de rum de tillhör. Om de har en plats, lägg dem där. Har de inte det så lägg dem där de logiskt sett tillhör. När du är klar så har alla saker sin speciella plats.
  13. Timern låter: När timern låter så ska du tömma lådorna så fort du kan. Ställ undan dem tills nästa gång du ska rensa.

Världens bästa röjtips; KÖP INTE HEM MER PRYLAR... Släng massa innan du drar hem nya prylar.....En in en ut.....


Datortips

  • Gör en diskrensning (program>tillbehör>systemverktyg>diskrensning)det tar bort onödiga filer och är ingenting farligt!
  • Windows update (starta webbläsaren ”explorer” och klicka på verktyg där hittar du uppdateringsverktyget windows update)
  • Defragmentera
  • Rensa bort filer etc. som du inte längre har användning för
  • Spara bilder och viktig information på cd/dvd, NU inte sen för då är det försent......

Spara el tips

  • Skaffa solel! Solceller och solpaneler.
  • Om du har direktel så investera i en värmepump.
  • Stäng av alla elprylar på huvudstömbrytaren
  • Skaffa gärna en sån där fleruttagsdosa med strömbrytare så att du kan bryta flera strömkällor på en gång.
  • Låt inte datorn stå på under natten. Dra ur nätadaptern ur dator och vägguttag när den är avstängd.
  • Ha inte tvn på medans du är ute på internet, stäng av antingen den eller datorn-en sak i taget!
  • Släck lamporna, ha bara tänt i rummet där du befinner dig, släck när du går ut.


Vid beställningar
Spara beställningsordern i H.A och skriv in i kalendern/almanackan när ordern ska vara dig tillhanda. Det är ett bra sätt att inte glömma av att du beställt något.

Tips för att hålla hamstern på plats!

  • Det är inte bara den ena av flera i hushållet som ska städa och hålla ordning! Dela på uppgifterna så blir livet så mycket enklare.
  • Lite prylar = Lättare att hålla ordning. (mycket prylar = går inte att hålla ordning på, det går inte att organisera skräp/sopor.
  • Organisera i lådor och skåp.....märk upp så vet du vad som finns däri. Det ser snyggt ut oxå. Se till att ha lock på lådorna eller att dom skjuts in i en hylla, allt för att slippa lager av damm.
  • Se framförallt till att ha rena golvytor! Det är lättstädat och ser fräsch ut.

Inga kommentarer: